Zgubne dla przyrody działania człowieka przybrały tak na sile, ze koniecznoscią jest jej ochrona jako całosci. Chcąc uswiadamiac uczniów w tej kwesti, opracowalam kilka projektów zajęć, z których jeden prezentuje ponizej.
PROJEKT DRUGI –WODA CZYSTA LUB NIE
Temat: Woda czysta lub nie.
Założenia:
- uczniowie będą posługiwali się sprzętem badawczym;
- uczniowie będą filtrowali wodę zanieczyszczoną różnymi substancjami;
- uczniowie będą formułowali wnioski na podstawie obserwacji;
- uczniowie będą samodzielnie redagowali „prośby przyrody” do człowieka;
Metody:
- oparte na praktycznym działaniu i pokazie;
Forma: - praca indywidualna, zbiorowa i grupowa;
Środki dydaktyczne:
- próbki wody ze zbiornika naturalnego i z ujęcia na osiedlu, słoiczki z wodą zanieczyszczoną olejem, atramentem, kamykami, piaskiem, gliną, ziemią, szamponem, gaza, karty pracy, karty z obrazkami;
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Dzień wcześniej odbyła się wycieczka nad wodę ( miejscowe tzw. glinki) w celu pobrania próbek wody ze zbiornika.
Zajęcia rozpoczynają się rozmową na temat wycieczki, uczniowie siedzą na dywanie. W trakcie pojawiają się pytania:
a/ Co widzieliście będą c nad wodą na wycieczce?
b/ Jakie rodzaje śmieci?
c/ Co się z nimi dzieje?
d/ Czy się rozłożą?
e/ Jak długo będą leżały puszki metalowe, folia, szkło?
f/ Jaki wpływ na środowisko, człowieka, zwierzęta, glebę i rośliny mają wyrzucone odpady?
g/ Jaki wpływ mają na czystość wód?
Uczniowie będą mówili na podstawie doświadczeń własnych oraz wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach. Ponadto przypomną sobie eksperyment z zakopanymi różnymi odpadami (puszki, folia, papier, liście) i jego wynik po odkopaniu po upływie ok. roku.[1]
Następnie będą oglądać i porównywać wodę przyniesioną z wycieczki z wodą oligoceńską przyniesioną z pobliskiego ujęcia na osiedlu.
Spostrzeżenia N. zapisuje na tablicy.
Woda ze zbiornika |
Woda z ujęcia |
mętna ma zapach barwa zielono - szara
|
czysta bez zapachu biała, przezroczysta
|
N: - zastanówmy się czy można przefiltrować wodę ze zbiornika tak, aby nadawała się do picia?
Dwoje uczniów filtruje wodę ze zbiornika przez filtry z gazy. Po przefiltrowaniu uczniowie wąchają, przyglądają się barwie wody i jej przejrzystości.
W dalszej części zajęć N. proponuje uczniom, aby wykonali doświadczenie i zastanowili się nad tym, czy można oczyścić wodę zanieczyszczoną różnymi substancjami chemicznymi.
Uczniowie wykonują doświadczenie przy swoich stolikach. na każdym stole znajdują się słoiczki ze wszystkimi rodzajami zanieczyszczonej wody ( olejem, atramentem, szamponem, kamykami, gliną, piaskiem, ziemia z pola). Ponadto słoiczki puste i gaza do filtrowania oraz karty pracy do wypełnienia.
Uczniowie po przefiltrowaniu wszystkich próbek zanieczyszczonej wody wypełniają swoje karty. następnie odczytują wyniki i porównują ich zgodność.
Rodzaj zanieczyszczenia |
Stan wody po przefiltrowaniu |
kamyki
piasek
ziemia
olej
glina
szampon
atrament
|
|
Nauczyciel nawiązuje do poprzednich zajęć, kiedy uczniowie wykonywali „eko-kosze”.
a/ Czy musi być tyle odpadów w naszym środowisku?
b/ Jak powinniśmy postępować, aby środowisko było czyste?
Każdy uczeń otrzymuje kartę:
Wybierz i połącz w pary obrazki. Która sytuacja powinna zastąpić złą działalność człowieka?
Uczniowie oznaczają pary obrazków literami i uzasadniają wybór par obrazków, ,po czym następuje analizowanie poszczególnych sytuacji, co ma doprowadzić dzieci do świadomości, iż faktycznie dzięki takiemu , a nie innemu postępowaniu ludzi środowisko będzie czyste.
Praca indywidualna:
Uczniowie będą redagowali prośby przyrody do ludzi w formie haseł. Po odczytaniu wszystkich, dzieci wybiorą najciekawsze i zapiszą je na tablicy, potem do zeszytów.
Bibliografia:
1. J. Frątczak „ Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej”. WSP. Bydgoszcz 1995.
- D. Rowlands „Zanieczyszczenie środowiska a człowiek”. WSiP. Warszawa 1995.
- D. Morsztyn „Edukacja ekologiczna w szkole”. ZPC. Suwałki 1995
Opracowanie:
mgr Katarzyna Kochańska
nauczycielka SP 4 w Piastowie
[1] Eksperyment wykonano w klasie pierwszej, zajęcia niniejsze prowadziłam w klasie drugiej. |